SZAKCIKKEK

Tévhitek az UV sugarak, a D vitamin, a bőrrák és a szoláriumozás kapcsán

UVA és UVB sugarak hatása a D vitamin képződésre, mi véd meg a bőrráktól és mi nem

2017. június 02. 18:57
Cikkünk szerzője Dr. Szabó Judit Anna
Hiába minden online és offline patikákban is elérhető információs magazinok, mégis terjednek a téveszmék napfényvédelem, UV sugarak és a bőrrák kapcsán.


Tévhitek az UV sugarak, a D vitamin, a bőrrák és a szoláriumozás kapcsán 1.kép

Tévhitek és a VALÓS TÉNYEK
az UV sugarak, napozás, D vitamin, bőrrák és a szoláriumozás kapcsán



1. "Nem tilos 11 és 15 óra között a napra menni, ugyanis ebben az időszakban képződik a legtöbb D-vitamin a szervezetben, amely segít a daganatos betegségek megelőzésében."
A D vitamin képződés valóban véd a daganatos betegségek ellen, hisz nagyban hozzájárul az immunrendszerünk egészséges működéséhez, de ennek nem feltétele a 11.00-15.00 óra közötti napsugárzás. Már 20 perc is elegendő ahhoz, hogy beinduljon a D vitamin képződése, amely mennyiség nem arányos a UV sugárzás erősségétől, de függ annak hullámhosszától: CSAK UVB hatására képződik D vitamin. Ezzel cáfolódik a köv. kijelentés:

2. "A szoláriumozás segíti a fokozatosságot és a D vitamin képződést."

VALÓS TÉNY: Az állítás teljesen valótlan, hisz egyik fajta szolárium cső (még a BIO is!) sem képes UVB sugarakat kibocsájtani, amelynek kizárólagos szerepe van a D vitamin képződésben.

3. "A szoláriumozás alkalmas arra, hogy bőrünket felkészítsük a nyári napozásra."
A szoláriumozás NEM alkalmas a bőr kondicionálására a nyár előtt, mert a szolárium 92-97%-ban csak UVA sugarakat bocsájt ki, amely hatása a bőrben csak az előpigment (un. feomelanin/ sárgás, vöröses színű) keletkezik, ezért az UVA-sugarak által a barnaság csak átmeneti, nem tartós, és nem nyújt fényvédelmet a bőr számára sem.

4. "A bioszolárium biztonságos."

VALÓS TÉNY:: a Bioszolárium vagy Biolárium működési elve szintén megegyezik a hagyományos szoláriumokéval azzal a különbséggel, hogy jóval kisebb teljesítményű fénycsövekkel vannak felszerelve. Használatukat érzékeny bőrűeknek ajánlják, de a kockázat itt is ugyanakkora, mint a hagyományos szoláriumoknál. A lassabb barnulás miatt jóval többször kell használni ezeket a napágyakat, mondván, hogy nem árt, de tévednek.

5. „A fényvédelemként használt naptej növeli a bőrrák kockázatát."
Erre semmilyen tudományos bizonyíték nem létezik se naptej, se napkrém, se napolaj esetében. Csupán arra van bizonyíték, hogy egyes kémiai fényvédők a bőrben hormonális hatást és/vagy allergiát okozhatnak. De ez a hatásuk is hatóanyagmennyiség és napfénybehatás időtartamának függvényében változó.

6. "Az 50 SPF számú napkrémek a legjobbak és a legbiztonságosabbak"
Ez nem így van, hisz már a 15 SPF-s napkrém 93% UVB elleni védelemmel rendelkezik, míg a 50-as SPF 98%-os védelmet nyújt a leégés ellen, viszont ehhez az eredményhez már annyira meg kell emelni a fényvédő hatóanyagok mennyiségét, amelyek bőrirritáló hatása jelentősen fokozódik a napsugárzás hatására, így igen gyakran fotoszenzibilitás, allergia alakulhat ki az 50 SPF-es napkrémmel szemben. Másik probléma az SPF számmal, hogy nem ad információt a napkrém UVA szembeni védelmére!

Ha mégis 50 SPF-es napkrém mellett döntenél, akkor válassz olyat, amelyben az UVA és UVB sugarak ellen is védő ÁSVÁNYI/ FIZIKAI fényszűrők is vannak, a titanium-dioxide és cink-oxid is!
Igaz, hogy az ásványi fényszűrőket felkenve fehérebb lesz a bőröd, de ez nem azt jelenti, hogy nem barnulhatsz le a krém alatt és megvédenek a napallergiától és a pigmentfoltoktól!



© 2010 szepsegbroker.hu | Tévhitek az UV sugarak, a D vitamin, a bőrrák és a szoláriumozás kapcsán
Minden jog fenntartva! | A weboldal tartalma nem másolható a tulajdonos írásos beleegyezése nélkül.



Hozzászólások:

Nincs hozzászólás...
Ahhoz, hogy hozzászólhass regisztráció és belépés szükséges.




Kapcsolódó szakcikkek





Gyorslinkek

Szakemberek

Partnereink