SZAKCIKKEK

A stressz és a rohanó életmód hatása a szervezetre: mi is az az Inzulinrezisztencia?

Az Inzulinrezisztencia kialakulása, következményei, tünetei és kezelési lehetőségei

2017. június 06. 14:29
Cikkünk szerzője Dr. Szabó Judit Anna
Munkahelyi stressz, gyerekek, rohanás.
Mindegyik tényező hozzájárulhat az egészségtelen életmód, rendszertelen étkezés és elhanyagolt testmozgás ördögi köréhez.
A túlhajszoltság következménye pedig sokszor az inzulinrezisztencia kialakulása, amely az európai lakosság kb. 20-25%-át érinti, azaz Magyarországon 2-2,5 millió embert. Az IR a szénhidrát-anyagcsere zavarának első megnyilvánulása. Ha nem kezelik, a későbbiekben már a mért vércukorszintek is emelkedettek lesznek, míg végül kialakul egy visszafordíthatatlan állapot: a 2-es típusú diabétesz.
Az inzulinrezisztenciát ezért a cukorbetegség előszobájának is nevezik.
De mit is tehetünk ellene?


A stressz és a rohanó életmód hatása a szervezetre: mi is az az Inzulinrezisztencia? 1.kép

Életmódunk, táplálkozási szokásaink hibái



A rendszertelen táplálkozás, a mozgásszegény életmódunk és a nassolás következménye az egyre gyakoribb inzulinrezisztencia, a 2-es típusú cukorbetegség és a metabolikus X szindróma kialakulása. A jelenkori un. "menedzserbetegségek" kialakulásáért a helytelen életmódunk, táplálkozási szokásaink tehetők felelőssé.

A rendszeres nassolást pedig nem tekinthetjük csupán egy kis „bűnözésnek”, napi jutalomfalatnak, hisz nem csak az inzulinreszintencia kialakulásáért, hanem számos meglepő következményekkel is járhat. No, de hogyan is válik ez a kis étkezi hiba mindennapi szokásunkká?

Az esti, éjszakai plusz munka, gyerekekkel való foglalkozás után reggel fáradtan, későn ébredünk, és a nyugodt, fehérjedús reggeli helyett dupla adag kávéval indítjuk be napunkat. Majd a délelőtti meeting-en felfaljuk a szénhidrát-dús és/ vagy trasznzsírokból készült pogácsákat, sütiket, és a lelkiismeretünket megnyugtatva lefolytjuk egy-két banánnal. És csodálkozunk, ha egy órán belül farkaséhség tör ránk, és 11.00-kor már a rutinfeladatokra sem tudunk koncentrálni, csak az ebédidőt kémleljük az óránkon. Majd délben rájövünk, hogy 13.00-ra a város másik végén van egy tárgyalásunk, így az ebédet vagy bekapjuk 1 perc alatt, vagy elhalasztjuk 2-3 órával és közben gyorsan bekapunk valami szénhidrátbomba falatkát (pogácsa, gyors-éttermi hamburger, pizzaszelet, fehér-kenyeres szendvics, stb.)- ebből gyors vércukor- és inzulinszint emelkedés lesz, ami a zsírraktározásnak kedvez.

Ha pedig 5,5-6 óránál hosszabb időt hagyunk ki az étkezések között, akkor szervezetünk átbillen a katabolikus fázisba, és a zsírraktárak helyett az izmok glikogénraktáraiból kezd gyorsan energiát nyerni, míg a bevitt táplálékot egyből a zsírdepókba szállítja. Ha mindezekhez stressz is társul, úgy a mellékvese „vészreakcióra kapcsolva” fokozza az adrenalin, kortikoszteroid hormonjai kibocsájtását. Ezt pedig a hasi régióban sűrűn elhelyezkedő szteroid receptorokhoz kötődve szintén beindít egy zsírraktározást.
A hasi zsírfelesleg szinte egy „védjegye” az ülő, a stresszes, un.„menedzser életet” folytatóknak, korunk ambiciózus, szellemi munkát végző embereinek.
A fokozott zsírraktározást támogatja, hogy a stresszes és hosszú munkanap után már nem marad se időnk, se energiánk sportolni, mozogni.

A finomított cukros ételek (pl. süti, fagyi, péksütemény, édes tejcsoki, tejszelet, magas gyümölcscukor tartalmú gyümölcsök, stb.) gyors vércukor (glukóz) emelkedéshez vezet, ami nemcsak az IR, de a diabetes és az elhízás kialakulásáért felelős. A magas vércukorszint serkenti az adrenalintermelődést, vagyis adrenalintúlpörgést okoz, ami székrekedéshez, légzési panaszokhoz, fokozott szívfrekvenciához, pánikrohamhoz, és további stresszhez társuló tünetekhez vezethetnek. A vércukor metabolizációja során B1 vitamint von el a szervezetből, ami pszichés zavarokat és agressziót válthat ki. A nagy mennyiségű szénhidrátbevitel és a gyors vércukorszint a vérben megköti a húgysavat, amely köszvényt eredményezhet. A szervezet a vér savtartalmát közömbösítéséhez kalciumot von ki a csontokból, így fokozza a csontritkulás és fogszuvasodás kialakulását. Tehát a nassolás hirtelen megemelve az inzulinszintet a szervezetet vészreakcióba kapcsolja, majd raktározásra buzdítja. A vércukorszint emelkedést hirtelen inzulincsökkenés követ, ami rövid időn belül éhségérzetet kelt (pl. falási roham). Így újabb adag étel fogyasztására serkenti a szervezetünket, ami túlevéshez, az inzulinreceptorok kimerüléséhez, vagyis inzulinrezisztenciához (IR), majd a hasnyálmirigy Langelhans-szigetének károsodásán keresztül 2-es típusú cukorbetegséghez és kóros elhízáshoz vezet.


Inzulinrezisztencia lehetséges tünetei - Hányat ismer fel magán?
Inzulinrezisztencia lehetséges tünetei - Hányat ismer fel magán?

Valószínű, hogy inzulinrezisztenciája van:

ha

- Hirtelen farkaséhség fogja el, főleg az édesség iránti vágya nő meg az előző étkezés után 2-3 órával a vércukor gyors lecsökkenése és a folyamatosan magas inzulinszint miatt.
- A hirtelen vércukorszint csökkenés ingerlékenységet, agresszivitást, szédülést és verejtékezést is kiválthat (nem a klímaxos hőhullámot;-), hanem pl. bűzös hónalji izzadást tapasztalhat)
- Rohamszerű álmosság tör rá, jellemzően az étkezések utáni 2.-3. órában.
- Hosszú távon fáradékonyság, gyengeségérzet, megnövekedett alvásigény, koncentráció- és memóriazavar, fogyási képtelenség jelentkezhet, ami a pajzsmirigy érintettségét jelzi (hypothyreosis)
- Nincs energiája az aktív, rendszeres testmozgásra.
- Normális BMI mellett is látható hasi zsírfelesleg, és/ vagy cellulit a combokon.
- Súlyproblémák; 1-2 vacsora kihagyásának, néhány napos-hetes fogyókúrának semmilyen eredményét nem tapasztalja. / IR Diéta: Dr. Szabó Judit Anna jelentkezhet.
- A fogak fokozott szuvasodása, fogkövesedése (főleg az alsó fogsoron látható sárgás, barnás elszíneződés), néhány éves tömések kiesnek, inlay-k alatti szuvasodás
- Egyre gyakrabban mérhető magas vérnyomás.
- Zsíros vagy épp túl száraz a bőr, mittiszeres, stressz aknés, problémás az arcbőr, amely helyi kezelésre vagy orális fogamzásgátló szerek alkalmazására sem javul
- A bőrön sötét színű, szemölcsös elváltozások jelentkezhetnek.
- Fokozott hajhullást tapasztalható.
- Rendszertelenné válik a menstruáció.
- A PCOS tüneteit is felfedezhetőekké válnak.
- Az éhgyomri vércukorszint a normális tartományban van, a családorvos azonban semmi kórosat nem észlel a rutin vérvizsgálaton, esetleg enyhe éhgyomri vércukorszint és koleszterin-, triglicerid emelkedést, illetve alacsony HDL-koleszterin értéket lát. Azonban nem szabad itt megállni és hátradőlni a karosszékben, hanem kérni kell egy terheléses cukorvizsgálatot, vagy elmenni egy magánlaborba és az alábbi vizsgálatokat és egy szakorvosi kiértékelést kell kérni.


Inzulinrezisztencia és a 2-es típusú cukorbetegség esetén eredményes az INSUMED orvosi diéta
Inzulinrezisztencia és a 2-es típusú cukorbetegség esetén eredményes az INSUMED orvosi diéta

Mi is az inzulinrezisztencia?



Inzulinrezisztenciáról akkor beszélünk, ha a normális mennyiségű inzulin nem tud hozzákötődni az inzulin-receptorokhoz, és így nem tud a vércukor hasznosulni a sejtekben energiaforrásként, mert a receptoraik kimerültek a gyakori vércukor emelkedés által indukált inzulin-emelkedések és az inzulin + „receptor kötődési próbálkozások” során. Az inzulinrezisztencia az agy, az izomszövet, a máj és a zsírszövet csökkent inzulinérzékenységét jelenti.


Az inzulinrezisztencia kialakulása és következményei



Az IR kialakulása szinte tünetmentes, csupán 1-2 esztétikai probléma (1-3 kg felesleg, hasi zsírfelesleg, cellulitos combok, problémás arcbőr) jelzi a jelenlétét. Azonban az inzulinrezisztencia következtében nem csak a hasi elhízástól, a túlsúlytól kell tartani, hanem más súlyosabb, krónikus betegségek kialakulásától is:
- 2-es típusú diabates (cukorbetegség)
- Metabolikus X szindróma (elhízás, magas vérnyomás, magas vérzsír-szintek és cukoranyagcsere zavar – cukorbetegség– együttes előfordulása)
- B1 vitamin elvonás miatt pszichés zavarok (agresszió)
- Elhízás és következményes súlyos szív- és érrendszeri betegségek, rosszindulatú tumorok kialakulása, valamint demencia
- Az elhízással társuló daganatféleségek a vastagbél, az emlő, a vese, a nyelőcső és a méhtest daganatos elváltozásai.

Nőknél:
- Emlőrák hajlam növekedése (pl. ösztrogén-receptor érzékeny emlőrák)
- PCOS (Policisztás Petefészek Szindróma) , amelynek esetében a betegek 50-70%-ánál inzulinrezisztencia állapítható meg, függetlenül a nők testtömegindexétől (BMI-body mass index). Az inzulinrezisztenciás PCOS-s nők 80%-a lesz diabéteszes 5 éven belül
A nők körében átlagosan 7,8 % -nál csökkent a cukorérzékenység (IGT-impaired glucose tolerance), míg ez a PCOS-s páciensek esetében közel 40 %-os. Az inzulinrezisztenciás PCOS-s nők 80%-a lesz diabéteszes 5 éven belül.


Az inzulin és a glukóz jelentőségéről ITT olvashat többet.



Milyen vérvizsgálattal bizonyítható az IR fennállása ?



1. Éhgyomri plazmainzulin és éhgyomri vércukorszint hányadosávall: ha a tört értéke növekszik, akkor nagyobb mennyiségű inzulinra van szükség az éhgyomri vércukorszint eléréséhez.

2. Terheléses vércukor-vizsgálattal (OGTT, orális glükóz tolerancia teszt): az éhgyomri vérvétel után 75 g szőlőcukrot kell elfogyasztani, majd 1 - 2 óra múlva újra mérik a vércukor- és az inzulinszinteket. DE! Külön kérni kell, hogy mérjenek inzulinszintet is, mert az már nem tartozik az alapvizsgálatok közé, pedig diagnózis csak ebből az értékből állítható fel. Minél nagyobb az inzulinválasz, annál nagyobb az inzulinrezisztencia. Eredményét befolyásolhatja a felszívódás és a bélhormonok.

3. HOMA (homeostatic model assessment)-index: az előző vérvizsgálat után mérik a moláris egységben kifejezett éhgyomri vércukor és az éhgyomri inzulin szorzatából számolják, majd ezt a szorzatot elosztják 22,5-del. Inzulinrezisztencia-hajlamra utalhat, ha ez az index 2 fölött van,

ha pedig ez az érték meghaladja a 4,4-et, és/vagy ha a 120 perces inzulinérték 2,5-szerese az éhgyomrinak, akkor már inzulinrezisztenciáról van szó.



4. Glikált heamoglobin (HbA1c): A HbA1c értéke azt mutatja meg, hogy az összes hemoglobin hány %-ához kötődött hozzá cukor. A vérben lévő glikált hemoglobin mennyisége az utolsó 2 hónap átlagos vércukor koncentrációjától függ, és gyakorlatilag független a vércukorszint pillanatnyi értékétől. Egészséges egyénekben a HbA1c értéke 4-6 % közötti (a vérvétel történhet kapilláris teljes vérből is, pl. ujjbegyből is).

5. Szakorvosok (diabetológus, belgyógyász, endokrinológus) egyéb vizsgálatokat is végezhetnek: intravénás glükózterhelés, inzulintolerancia-teszt, inzulinszupresszós teszt, stb.

Inzulinrezisztencia kezelési lehetőségei



Inzulinrezisztencia kezelésére jelenleg nincsen Magyarországon törzskönyvezett gyógyszer!

Az inzulinrezisztencia kezelésének két alapeleme van:


- az étrend (tudatos diéta, az egészséges fogyás),
- és a rendszeres, közepes intenzitású mozgás.

Ha a testtömeg csökkentésére van szükség, elég mindössze kb. 500 kcal-val kevesebbet enni, mint amennyi a szervezet igénye. Ideálisabb, ha fél-egy év alatt a túlsúlyosak az aktuális testtömegük 5-10%-át leadni, de elsősorban nem fogyókúrával, hanem az egészségesebb életmóddal. Ezzel elérhető, hogy a szénhidrátanyagcsere tartósan javuljon és az inzulinérzékenység 30-60%-kal növekedhessen.

Az energiát adó tápanyagok aránya inzulinrezisztencia e
setén hasonló összetételben ajánlott, mint cukorbetegség esetén. A cukorbetegeknek szóló ajánlás szerint – az egészséges felnőtt lakossághoz hasonlóan – az energia százalékos megosztás: 15-20% fehérje, 30% zsír, 50-55% szénhidrát. Ilyen összetételben 1400 kcal esetén a javasolt szénhidrátmennyiség napi 170-188 g.

Viszont nagyon nehéz minden ezt az arányt tartani a mindennapi rohanás közepette. Nehéz lemondani a közös élményeket nyújtó családi és munkahelyi ebédekről, vacsoráktól. De még nagyobb megszorításnak tűnik az édességekről lemondani.

Ne aggódjon, van megoldás!



Egy olyan orvosi diéta is létezik, amely mindazok mellett látványosan csökkenti a súlyfelesleget és javítja az inzulinrezisztenciát, még éhezni sem kell vagy lemondani a kedvenc ételeikről, a csokiról vagy sütiről! Persze, ezeket sem nassolásként, csakis az ebédedet kiegészítve, kis mennyiségben fogyasztható!

Az INSUMED módszerének köszönhetően megismerkedhet egy könnyen betartható rendszerrel, ízletes ételeket ehet, jóllakhat, nincs tiltott élelmiszer és éhezés, így a jó kedély garantált!

INSUMED táplálkozási koncepció az inzulinrezisztencia megszüntetésére és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának megelőzésére és kezelésére is alkalmas.

Az INSUMED név az INSULIN és a MEDICIN szavakból adódik, ami jelzi, hogy a magas inzulinszint és a hozzá társuló inzulinrezisztencia, valamint az ezekből adódó túlsúly orvosi kezelése alkalmas. A sikeres gyógyítást a speciális, gyógyászati célra szánt tápszerek és az INSUMED orvosok magas szakmai felkészültsége teszi lehetővé.
A cég 2002-es alapítása óta Európában létrejött INSUMED orvosi hálózat átszövi Németországot, Ausztriát, Svájcot és Magyarországot.
Az INSUMED cég folyamatosan fejleszti a koncepcióját és a termékeit. Ebben a munkában németországi és ausztriai klinikák, orvosok, kutatók, a táplálkozástudomány specialistái, élelmiszer technológusok működnek együtt.
Az INSUMED szakembereinek célja, hogy segítsen azokon az embereken, akik táplálkozási és életmódbeli hibák következményeként inzulinrezisztencia alakult ki, vagy túlsúlyosokká váltak, majd a túlsúly következtében kialakult a 2–es típusú cukorbetegség (diabetes). Illetve segítséget nyújtson a fehérjehiányosan táplálkozóknak, vagy a hiányosan táplálkoznak, amelynek következtében az életminőségük rosszabb, mint amilyen teljes értékű táplálékkal lehetne.

Az orvosi diéta során speciális, gyógyászati célra szánt tápszert, INSUMED Trinkmahlzeit kell fogyasztani. Túlsúlytól szenvedők ezzel éhezés és hiánybetegségek kialakulása nélkül, az izomzat megtartása mellett tud látványosa, szabályosan fogyni a felesleges zsírmennyiségből. Az INSUMED diétás ajánlás cukorbetegség esetén mindig a laborvizsgálatok és az alkalmazott gyógyszeres kezelés függvényében készül el.

Az INSUMED Trinkmahlzeit lehetővé teszi, hogy zsírszegény, szénhidrát- és élelmi rostban gazdag, mégis alacsony kalóriatartalmú táplálkozást ajánlhassunk Önnek, úgy, hogy a fehérjefogyasztás terén se szenvedjen hiányt.

Az INSUMED diétás terápia sikerének (testösszetétel arányainak megváltozása) egyik alapja a rendszeres BIA (bio-impedancia) -mérés és az azt követő táplálkozási tanácsadás. Ezért MÁS ez, mint a többi fogyókúra, és ezért is inkább nem fogyókúráról beszélünk, hanem egy diétás terápiáról.

Minden diéta beleszól a szervezetünk anyagcseréjébe, ez komoly dolog, amely szakember felügyeletét igényli. A BIA-mérést hetente-kéthetente kell elvégezni, hogy a szervezet összetételének változásairól INSUMED orvosa mindig aktuális képet kapjon és a táplálkozási, életmódbeli hibákat időben ki tudja javítani.

Ha érdekli Önt, hogy testének mekkora része zsír, izom és víz, és CSAK A ZSÍRFÖLÖSLEGÉBŐL SZERETNE FOGYNI, akkor jelentkezzen egy INSUMED orvosnál BIA-mérésre. Válasszon szakembereink közül!:

- Dr. Szabó Judit Anna

- Csörgő Attila

A komplex eredmény érdekében az INSUMED orvosi diétás programot alakformálással is összekötheti a

Wellmed Medical & Diet Programja

során.



AKCIÓS AJÁNLAT ITT!

Az inzulinrezisztencia és a cukorbetegség esetén fontos figyelnünk a bevitt energiamennyiségen túl a táplálék minőségére és összetételére. A szénhidrátok közül célszerűbb az alacsony glikémiás indexű (GI) szénhidrátok fogyasztása, és szív- és érrendszerre való kedvező hatása miatt javasolt a mediterrán összetételű diéta. A glikémiás indexet kedvezően befolyásolja kíméletes konyhatechnika: „ressre” („al dente”) főzött durum tészta, a keményítőt, szénhidrátot tartalmazó köretek kihűlés utáni fogyasztása (újra melegíteni lehet), a párolt, vagy nyers zöldségek fogyasztása.
Néhány tanulmányból az derült ki, hogy a 40%-os zsírarány nem befolyásolta jelentősebben az inzulinérzékenységet. Viszont a telített zsírok egyszeresen telítetlen zsírsavakkal történő helyettesítése az inzulinérzékenység jelentős javulását eredményezheti.

Magas telített zsírsav % tartalom (100 g): kókuszolaj/kókuszzsír 92%, vaj 68%, pálma- (mag-)olaj 50%, sertészsír 45%, libazsír 33%, kacsazsír 27%, szőlőmag olaj 10%, lenmagolaj 9%, tökmagolaj 9%

Egyszeresen telítetlen zsírsavakban gazdag/ % tartalom (100 g): mogyoróolaj 78%, olívaolaj 76%, repceolaj 62% (de sütés során kellemetlen a szaga), földimogyoró olaj 47%, dióolaj 28%, szőlőmagolaj 19%, lenmagolaj 19%, tökmagolaj 34%

Többszörösen telítetlen zsírsavak átlagos mennyisége/ % tartalom (100 g): lenmagolaj 72%, szőlőmagolaj 71%, napraforgóolaj 65%, tökmagolaj 57%,

Egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavak átlagos mennyisége/ % tartalom (100 g): vaj 22,5%, sertészsír 54%, libazsírban 66 %, kacsazsírban 68 %

Mindebből egyértelműen látszik, hogy a liba és kacsazsírok zsírsav összetétele jóval kedvezőbb, mint a sertészsír, vagy a vaj zsírsav összetétele. A liba és kacsazsír ezzel a teljesítménnyel már az olajokhoz közelít a telítetlen zsírsav összetételét nézve. A kacsazsír telítetlen zsírsavtartalma lényegében a széles körben használt gyapotmag olajjal megegyező. A kacsazsír füstölési pontja (ahol már számottevően oxidálódni kezd) 190°C körül van. A főzésre is igen gyakran (ám sokak véleménye szerint szentségtörően**) használt extra szűz olíva olajok füstölési pontja ugyancsak 190°C körül van! Így a magyar konyhától távol álló és az ételek, sütemények ízét, állagát megzavaró kókuszszír imádat is téves információkon nyugszik.

Az extra szűz olíva helyett, különösen sütésre, célszerűbb és napjaink említett véleményével inkább szinkronban lévő a tisztított olíva olaj (vagy más olajok) használata, már csak azért is, mivel a tisztított olíva olajok füstölési pontja 210°C körül van. Az olajok füstölési pontjára vonatkozóan itt találhattok adatokat, azonban ettől akár jelentősen eltérő adatokkal is lehet találkozni.
És ne feledkezzünk meg az egyik legmagasabb antioxidás kapacitással rendelkező szőlőmag olajról sem, amely salátákhoz és sütésre is igen alkalmas (füstölési pontja 200 C- marha bélszínhez kiválló!!)


Megjegyzés: Az extra szűz olíva olajokat sokan kizárólag csak salátákhoz tartják alkalmasnak és a vélemény képviselői között akadnak, akik dilettánsnak tartják azokat, akik esetleg még főznek is vele. Nos, akad ebben praktikus igazság, amit a gyártók is megerősítenek, hiszen a címkéken többnyire feltüntetik, hogy melyik olajat mire tartják inkább alkalmasnak. Mindemellett a főzésre “hivatalosan” ajánlottak között között is felbukkannak kevert (extra szűz+finomított) olajok, ami gyengíti azt az állítást, hogy extra szűz olíva olajjal csak a hozzá nem értők főznek. A szélsőséges véleményt tovább gyengíti, hogy évezredeken keresztül lényegében nem is állt rendelkezésre más olíva olaj, csakis “extra szűz” és az otthoni használatra készített olajok ma is csak azok.

Forrás: http://www.webbeteg.hu/cikkek/fogyokura/2090/az-elhizas-noveli-a-daganatok-kialakulasanak-eselyet; http://diabforum.hu/temak/mit-jelent-az-inzulinrezisztencia-ir.15338/; https://biotechusa.hu/your-body/egeszseges-olajok-melyiket-valasszuk/; https://shop.builder.hu/inzulinrezisztencia-a1440; http://www.foodandwine.hu/2010/09/28/egyunk-zsirt-libazsir-kacsazsir/




© 2010 szepsegbroker.hu | A stressz és a rohanó életmód hatása a szervezetre: mi is az az Inzulinrezisztencia?
Minden jog fenntartva! | A weboldal tartalma nem másolható a tulajdonos írásos beleegyezése nélkül.



Hozzászólások:

Nincs hozzászólás...
Ahhoz, hogy hozzászólhass regisztráció és belépés szükséges.




Kapcsolódó galériák








Kapcsolódó szakcikkek





Gyorslinkek

Szakemberek

Partnereink