MELLCENTRIKUS gondolkozásunk eredete
A mell, mint számos szimbólikus jelentőséggel bíró női ékesség, jelentős szerepet kapott a XX. században is
2009. május 22. 12:10
Dr. Szabó Judit Anna, SzépségBróker -Minden jog fenntartva! A weboldal tartalma nem másolható a tulajdonos írásos beleegyezése nélkül (1999. évi LXXVI. törvény)
A mell a termékenység, az anyaság, a nőiesség, a szexualitás és az egyes művészek szerint, a szabadság szimbóluma is. Így nem csoda, hogy a MELL a női ego meghatározó elemévé vált.
Mata Hari
Az önismereti könyvek és egyéb női írások rendületlenül igyekeznek elfogadtatni a természet adta idomokat, addig a genetikai kutatók újabb frusztráló ténnyel állnak elő (Watson, Thornhill) *: a női mellek aszimmetriája genetikai „hibát” sugall a férfiak számára. Sőt, összefüggéseket találnak a nők szexuális attitűdje és mellük formája között: az alma alakú mellel rendelkező hölgyek passzívabbak az ágyban, mint a körte formájú mellekkel megáldott nőtársaik.
Ezek után teljesen érthetetlen számomra, hogy miért nem jár minden nő pszichológushoz csakis mell ügyekben?
Tehát fölösleges magunkat önbizalomhiánnyal vádolni, ha elégedetlenek vagyunk melleinkkel, inkább könyveljük el magunkban, hogy nincs tökéletes mell. Ez a női bizonytalanság tükröződik vissza századokon keresztül, amikor szembesít minket az egyes korok erkölcsi szokásainak, művészeti irányzatainak megfelelő igen eltérő méretű és formájú mellekkel.
A különböző nagyságú keblek elfogadását már a
XX. század elején megfigyelhetjük, hisz az impresszionisták gömbölyded formáik mellett az előkelő szalonokban továbbra is a kis, vagy inkább az apróbb, a szinte ékszerként viselt mell maradt divatban (Sarah Bernhard mellbõsége 78 cm volt, de
Mata Hari keblei sem lehettek sokkal teltebbek).
Josephine Baker
A
húszas években charleston stílus kövezői fiúsító melltartót hordtak, amelyek leszorították a trendinél nagyobb melleket. Ez a divat a minden szempontból a független, a férfitől anyagilag leváló, a saját karrierjét építõ nő típusának megjelenését hirdette. A charleston-os nõk férfias ruházata egyfajta szexuális provokációt jelentett. Közben ekkor járnak csodájára
Josephine Baker (mellbősége 85 cm) csinoska kebleinek, aki 1925-ös párizsi fellépésével híressé válik Európa-szerte.
A
harmincas évek jelentették az átmenet korát, amikor újra megjelentek a derékban szűk ruhák. Az alaki hibákat impozánsan korrigáló divat a mellekre ismét központi szerepett osztott. Az ellenpóluson pedig feltűnt Coco Chanel, aki a testet modelláló divatjának hatására a széles csípőről és a kis mellekről álmodoztak.
A
negyvenes években kezdtek elterjedni a páncélra emlékeztető csúcsos-kosaras melltartók. A kort
Rita Hayworth (mellbősége 92 cm) transzcendentális jelenléte fémjelzi a kor szélesedő mellbőség iránti vágyát.
Rita Hayworth
Az
ötvenes években kezdődő melltartó-őrület hozta divatba a nagyobb melleket. Igen, ez volt Merlin Monroe és Jayne Mansfield (mellbõsége 97 cm) kora. De az ellentrend is igen erősen jelentkezett az intellektualizáló Audrey Hepburn-rel az élen, akkor ő "testesítette" meg minden idõk Ally McBeal-jét.
A
60-as években egy időben lehetett sztár
Brigitte Bardot és Twiggy. A mell-mell melleti harcban az egyenes vonalú, öv nélküli zsákruhák segítségével a kis mellűek nyerték meg a csatát. .
Brigitte Bardot
A hippi-nemzedék lenge stílusa a
hetvenes éveket jellemzi, miközben a fehérneműgyárak az elasztikus melltartóikkal próbálják meghódítani a nőket.
A
nyolcvanas évek már egyértelműen a telt és az enyhén lógó kebleket tekinti ikonnak, amely a mainstreem Serena Grande-nál (mellbõség 105) kezdõdik és Samanta Foxnál végzõdik (mellbõség 107 cm).
A
nyolcvanas évek tekinthetők a szilikon-mentes nagy mell történelem végpontjának. Az első melldúsító szilikon-alkalmazások Japánban történtek, akkor még injekció formájában fecskendezték a mellekbe (jaj). Majd a technológiát Amerikában tökéletesítették, és elkezdték a sebészeti beavatkozással behelyezhető szilikon-betétek sorozatgyártását.
push-up melltartó
Így a
kilencvenes évekkel elkezdődik a szilikon-mell őrület, amely annyira bódító, hogy ma már külön versenykategóriát jelent a sztárok között. Míg 1994-ben a hétköznapi hölgyek vigasztalására megszületik a
wonderbra, a push up bra. Az évszázad találmányának számító női ruhadarab képes a kis mellekből is hódítóan gömbölyded formákat kreálni viselőjének nagy büszkeségére. Mindezek ellensúlyozására erős marad a „kismell vonal” is. A kifutókon feltűnő fedetlen keblű manökenek ékszerként viselik mellüket, s nem mint szexuális erődítményt tolják maguk előtt.
A századfordulóval beköszöntött a szépség demokratizmusa, ahol egy kicsit mindenki lehet szép! Vagy inkább a nárcizmus kora, amikor mindenkinek szépnek és vonzónak kell lennie?
A kérdés tudományos válaszán már dolgoznak a filozófusok, pszichológusok, legalább addig mindenki eldöntheti, hogy melyik elmélettel tud azonosulni.
“… mert nincs a világon se jó, se rossz; gondolkodás teszi azzá.” Shakespeare/ Hamlet
Forrás:www.melltortenet.transindex.ro; *[7] Watson, P. J. és Thornhill, R (1994) Fluctuating asymmetry and sexual selection. Trends in Ecologyand Evolution 9: 21-25.
Mi az a 10 leggyakoribb hiba, amit elkövethetsz mellplasztika előtt?